
Lekende læring, samspill og mestring
Om oss
Endrestø Friluftsbarnehage åpnet i juli 1994. I 2019 startet endringsarbeidet for å skape en friluftsbarnehage. Det hadde vi tro på fra et pedagogisk perspektiv, og at tilbudet ville gi innbyggere i kommunen og andre, et mangfold av barnehagetilbud.
Vi ligger til i et område som har naturskjønne områder. Derfor egner vår beliggenhet seg ekstra godt til å drive med natur - og friluftsaktiviteter for barn og familier
Hos oss får alle sin egen tursekk! Vi er ute hele året, og det er viktig med klær etter vær. Når barn lærer å være komfortable under forskjellige værforhold, øker deres fysiske og mentale motstandskraft. Dette mener vi kan styrke deres utholdenhet og selvtillit.
“Naturen gir oss rommet for å kjenne at vi har tid, vi har masse tid”
— Endrestø friluftsbarnehage
Vi skal gi rom for hvert barns ulike forutsetninger, perspektiver og erfaringer ved å støtte og styrke, og slik bidra til at barn i fellesskap med andre, utvikler et positivt forhold til seg selv og tro på egne evner.
Barna skal ha mulighet til å utvikle egen empati og evne til samarbeid med andre.
Vi skal fremme et inkluderende fellesskap der alle får anledning til å ytre seg, bli sett og delta ut fra egne forutsetninger.
Konseptet friluftsbarnehage
«Ser man litt nøyere etter, så skjer det jo masse i naturen. På en kvadratmeter setereng, hva som skjer der, det er nok for et langt liv. I motsetning til en kvadratmeter gulvflate, det skjønner selv de små barn»
Arne Næss
Alt du kan gjøre inne, kan du gjøre ute.
Som en friluftsbarnehage er naturen vårt rammeverk for det pedagogiske arbeidet. Det innebærer at det aller meste av vårt arbeid finner sted i naturen.
Norsk og annen forskning viser til en klar sammenheng mellom barns oppholdstimer utendørs når det gjelder motorisk utvikling, konsentrasjon og oppmerksomhet.
Vår pedagogiske begrunnelse for å være en friluftsbarnehage er at naturen gir alle barn bevegelsesglede, fordi naturen er tilrettelagt for at barn skal kunne oppleve mestring!
Hovedområdene kan man si er at her får barn et godt grunnlag for livslang læring – i samspill og mestring, lekende læring og danning, kunnskap, vennskap gjennom gode opplevelser og i trygghet og forutsigbare rammer.
Barnegruppene har en helsefremmende og forebyggende funksjon for å sikre at fysisk og psykisk helse ivaretas gjennom trivsel, glede, mestring, tillit og egenverd. Barn skal få erfare å håndtere utfordringer og motstand, gjennom støtte og mestring. Ulike aktiviteter skaper en sammenheng for barna som handler om forståelse av regulering av opplevelser som er fine, nyttige og gode og skjer gjennom aktivitet, matlaging, måltider og hvile
Våre verdier er forankret i verdier som er forenelige med rammeplanen og samtidig jobber vi ut våre pedagogiske begrunnelser basert på barneperspektivet.